Geschreven door
admin
Datum
februari 19, 2021

Wanneer je gaat adverteren via Facebook en Instagram moet je goed in kaart kunnen brengen welke doelgroep je wilt bereiken. Wie is jouw ideale klant? Het zou zonde zijn als je geld hebt geïnvesteerd in Facebook maar de verkeerde doelgroep hebt bereikt. 

Soorten doelgroepen 

Eerst gaan we eens kijken naar welke soorten doelgroepen er zijn. 

  1. Koud > mensen die jou nog niet kennen
  2. Lauw > mensen die jou wel kennen, maar nog nooit iets hebben gekocht of zich ergens voor hebben aangemeld. Zoals je webtraffic en betrokkenheid doelgroep.
  3. Warm > mensen die al eerder eens hebben gekocht of aangemeld. Mensen die al op je mailinglijst staan (kopers,deelnemers)

Koude doelgroep

De koude doelgroep zijn dus de mensen die jou of je product nog niet kennen. Deze kun je opsplitsen in een open doelgroep en een lookalike doelgroep.

Open doelgroep

De open doelgroep kun je bereiken op interesses en democratische gegevens. Om de open  doelgroep te bereiken kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Welke leeftijd heeft mijn ideale klant?
  • Waar bevind mijn ideale klant zich? 
  • Welke interesses heeft mijn ideale klant of welke onderwerpen spreekt hem/haar aan?
  • Welke opleiding heeft mijn ideale klant gedaan of welke functie heeft hij/zij? 
  • In welke bekende personen/merken is mijn ideale klant geïnteresseerd?
  • Welke taal spreekt mijn ideale klant?
Lookalike doelgroepen

Er is nog een type koude doelgroep, namelijk de lookalike doelgroep. Dit zijn “de mensen die lijken op…..”. Deze maak je op basis van een lijst uit je emailmarketingsysteem. Stel je hebt een lijst “Nieuwsbrief lezers” dan kun je een lookalike maken van deze lijst, dus mensen die lijken op de nieuwsbrief lezers. Het gaat hier dus om overeenkomsten met de personen uit deze lijst.

Gradatie

Dan kun je de lookalike ook nog in verschillende gradaties aangeven, deze gradaties worden aangetoond met percentages. Waarbij 1% de meeste overeenkomsten aanduidt en bijvoorbeeld 5% een stuk minder overeenkomsten. 

Lauwe doelgroep

De lauwe doelgroep is redelijk eenvoudig, namelijk je webtraffic en de betrokkenheid op je pagina’s. Deze kun je vergroten door traffic campagnes of betrokkenheid campagnes te draaien. Hierin kun je natuurlijk ook nog onderscheid maken in de gehele webtraffic of mensen die een bepaalde pagina/url bezocht hebben.

Warme doelgroepen

Je warme doelgroep zijn de mensen die al eerder een dienst of product hebben gekocht bij je of zich al eerder hebben aangemeld voor bijvoorbeeld een masterclass, webinar of challenge. 

Het aanmaken van doelgroepen

Open doelgroepen > deze kun je op advertentieset niveau instellen aan de hand van interesses en demografische gegevens

De overige doelgroepen kun je maken in het menu “doelgroepen” binnen je businessmanager. Hier klik je op aangepaste doelgroep maken en heb je keuze uit verschillende bronnen. Deze bronnen zie je in de afbeelding.

doelgroepenfacebookLauwe doelgroepen > je bronnen zijn je website, Facebookpagina en/of Instagram account . Hierin kun je ook aangeven over welke tijdsperiode. Bijvoorbeeld: webtraffic van de afgelopen 30 dagen of Facebook betrokkenheid van de afgelopen 90 dagen etc. Daarnaast kun je ook specifieke URL’s opgeven.

Warme doelgroepen > je bron is een klantenlijst, deze kun je inladen met een csv-bestand. Of je bron is de URL van een specifieke bedankpagina na aanmelding of aankoop.

Lookalike doelgroepen > deze maak je aan door een aangepaste doelgroep te selecteren en hiervan een vergelijkbare doelgroep te maken.