Geschreven door
admin
Datum
januari 19, 2021

In deze blog gaan we het hebben over de ideale landingspagina, ook wel de opt-in pagina genoemd. Wanneer je een goede advertentie hebt gemaakt zal de lezer van jouw advertentie doorklikken op de button of op de link in je advertentie. Dat is het moment waarop ze naar je landingspagina verwezen worden. Maar hoe belangrijk is de landingspagina, waar gebruik je het voor en hoe ziet de ideale landingspagina eruit? Op deze vragen zal ik je in deze blog antwoord gaan geven.

Wat is de landingspagina?

Misschien een overbodige uitleg, maar just to be sure: een landingspagina (ook wel opt-in pagina) is de pagina waarop maar 1 ding te doen is. Namelijk, je gegevens achterlaten. 

Waar gebruik je de landingspagina voor? 

Hoogstwaarschijnlijk komt men op je landingspagina vanuit je advertenties. En met deze advertenties heb je geprobeerd om je ideale klant te bereiken door zo specifiek mogelijk te targeten. De mensen die op jouw landingspagina komen zijn dus hoogstwaarschijnlijk je ideale klanten die interesse tonen in jouw product of dienst. Die wil je hebben! En daarom zorg je ervoor dat ze hun gegevens achterlaten. Maar voor wat hoort wat, dus daarom bied je op je landingspagina je leadmagnet (ook wel, weggever genoemd) aan in ruil voor gegevens.

Hoe ziet de ideale landingspagina eruit?

Om te zorgen dat men zijn/haar gegevens achterlaat heb je een goede landingspagina nodig. Maar welke elementen zijn hiervoor nodig?

Hieronder volgen de elementen voor de ideale landingspagina en ook deze volgorde werkt over het algemeen het beste. 

  1. Een visuele weergave van de weggever
  2. Titel die de aandacht grijpt. Bijvoorbeeld “Vraag hier het GRATIS E-book: 10 tips bij an”
  3. Opsomming van voordelen van je weggever, problemen die behandeld worden of wat je gaat leren van de weggever. Hier creëer je erkenning of het gevoel dat er oplossingen zijn. 
  4. Inschrijfformulier via een knop. Hier vraag je om de naam en het e-mailadres met een duidelijke knop om deze gegevens te verzenden. Dus een knop “aanmelden” of “inschrijven”.
  5. Titel over jou als expert > Laat hier d.m.v. een kort stukje tekst wat je expertise is. Vertel wie je bent, wat je expert status is en waarom je dit werk doet. En met kort, bedoelen we ook kort. 
  6. Aanbevelingen > Plaats hier wat recensies van mensen die je weggever hebben gebruikt. Zo laat je zien dat er voorgangers zijn en dat er goede ervaringen zijn met jouw producten of diensten.
  7. Inhoud van de weggever middels tekst. Eerder benoemde je puntsgewijs al de voordelen en leerpunten. Maar nu ga je in een kort stukje tekst verwerken wat de inhoud van je weggever is.
  8. Een duidelijke call to action met titel die aanspoort om in te schrijven. Gebiedende wijs werkt hierbij het beste en hierbij voeg je nogmaals een knop naar het formulier of indien dat niet mogelijk is het formulier zelf in de website. Voorbeelden van een call to action zijn: Schrijf mij in! of “download hier” of “stuur het boek” of “Meld mij aan”. 

Zoals eerder aangegeven adviseren we om deze volgorde aan te houden. Daarbij mag je natuurlijk wel spelen met plaatsingen links en rechts. Dit brengt ons wel bij een belangrijk focuspunt, namelijk:

De mobiele weergave

Zorg dat je landingspagina (eigenlijk alle pagina’s op je website, but okay) mobiel vriendelijk is. Het overgrote deel bekijkt advertenties op hun mobiel, want de mobiel is simpelweg niet meer weg te denken. Dus daarmee bekijken ze je landingspagina ook automatisch mobiel. Zorg dat je pagina op mobiel duidelijk zichtbaar is. Bij de meeste programma’s om websites te maken is er een optie om de mobiele weergave te bekijken, dus maak hier gebruik van. En zorg hierbij vooral dat het mobiel ook gelijk duidelijk is waar men aan moet melden.